HUSKELISTE TIL KONFIRMATION - TIL PRINT
HUSKELISTE TIL KONFIRMATION
Har du et barn der skal konfirmeres – er du konfirmant – så har vi lavet en huskeliste til jer – som gør det mere overskueligt – samt det sikrer at du ikke glemmer noget.
Konfirmationer kommer i alle størrelser – og alle slags er selvfølgelig helt okay.
De kan holdes på restauranter, forsamlingshuse, festlokaler, caféer og selvfølgelig i telte – som er det Luksustelte kan hjælpe med.
Vi har lavet en printevenlig huskeliste – som gør I kan markerer de ting I får styr på hen ad vejen – se nederst i dette indlæg.
BEGYND JERES KONFIRMATIONSFORBEREDELSER I GOD TID
Det er jo ikke pr. lov at man skal planlægge i god tid – det gør måske nogle ting nemmere – sådan så de ting I ønsker stadig er ledige eller på hylderne i butikken. Vi foreslår at I, så småt starter ca. 4 – 5 måneder inden den store dag.
// DATO FOR KONFIRMATIONEN
De fleste børn bliver konfirmeret i 7. eller 8. klasse – typisk omkring 14 års alderen.
En konfirmation ligger traditionelt i foråret – i forbindelse med en søndagsgudstjeneste fx. i Kristi Himmelfartsdag – og der hvor Store Bededag en gang ville have ligget.
// BUDGET FOR KONFIRMATIONEN
En konfirmation kan være en dyr fest og vi anbefaler at I lægger et budget – så udgifterne ikke kommer bag på jer.
Overvejelser i god tid kan gøre at I sparer penge.
Her tænkes der på feststedet – samt tøj og sko på udsalg.
Invitationer kan også sendes ud som “pre-invitationer” – hvorpå I kan få en idé om hvormange der evt. kan komme til festen.
Notér evt. løbende hvad I bruger af budgettet, sådan så I hele tiden har et overblik og dermed kan rette til – hvis noget viser sig at være enten billigere eller dyrere end beregnet.
// FIND LOKATION FOR KONFIRMATIONEN
Når datoen er bestemt – kan I begynde at beslutte hvor festen kan holdes.
Skal I holde konfirmation i et telt i jeres egen have har Luksustelte flere forskellige størrelser og modeller. Vores populæreste til konfirmationer er vores stratus tipi, samt mastetelte i størrelserne Mastetelt Ø10, Mastetelt 8×14 og Mastetelt 10×15.
Forårsvejret kan være utilregneligt, og når aftenen går på held, falder duggen – I vores telte har vi både varmekanoner og gasbålsteder som kan hjælpe med at holde temperaturen oppe under hele festen.
I Luksusteltes telte er der også mulighed for at have en bar og dansegulv – hvis det er sådan en fest der ønskes.
Vælger I at holde konfirmationen i egen have er der mange fordele – dels at I har jeres eget hus lige ved, og derfor ikke skal tænke på transport. Derudover er det praktisk – da I kan bruge jeres egne ting hvis I har brug.
Har I ikke plads i haven eller hvor I bor – har vi Lokationer vi samarbejder med – se her.
// GÆSTELISTE TIL KONFIRMATION
Lokationen og gæstelisten går lidt hånd i hånd. Da lokationen ofte giver et max på hvor mange I kan indbyde.
Ønsker konfirmanden at det skal holdes småt og for de nærmeste – eller skal hele den store familie og venner med!
// INVITATIONER TIL KONFIRMATIONER
I skal beslutte jer for om I skal bestille invitationer ude fra – fx. ved Ink Saloon – som vi anbefaler, eller om I skal vil kaste jer ud i at være kreative.
I kan fx. finde kreativitet via Pinterest – og bruge programmet Canva – hvor der også er mange skabeloner.
Når de flotte invitationer er færdige – skal I beslutte om de skal printes og sendes fysisk – eller om de skal afsted via email eller anden platform. Det billigste er at sende dem ud digitalt, da portopriserne i dag er høje – men det er nu også skønt at modtage en flot personlig invitation med posten.
På invitationen er kan I overveje om der skal stå en evt. toastmaster og evt. gavekoordinator – så gæsterne kan kontakte dem.
// ØNSKELISTE TIL KONFIRMATIONEN
Det er godt at konfirmanten går tidligt igang med at skrive ønskerne ned. Det kan evt. være smart at sende den afsted sammen med invitationen – dette vil give gæsterne god tid til at finde den helt rigtige gave. Her vil en gavekoordinator være godt – så der ikke gives dublet gaver.
Er invitationen online – kan konfirmanten evt. bruge Ønskeskyen eller lignende – da der kan reserveres derinde – sådan så en anden ikke køber det samme.
I dag ønsker mange konfirmanter penge i gave, da de evt. skal bruges til at købe større ting som fx. computer, telefon eller rejser.
– når konfirmanden åbner gaverne ved festen – kan det anbefales at én person hjælper med at skrive ned – hvad der gives af hvem.
Dette kan være godt når der efter festen evt. skal skrives takkekort – og senere i livet, hvis der skal kigges tilbage.
// KONFIRMATIONSTØJ
Der er tradition for at vi i Danmark klæder sig pænt på til konfirmationer. Traditionen er at konfirmanderne er klædt i hvidt – da farven symboliserer renhed og uskyld – MEN, der er ingen regler for, hvad man må og ikke må tage på.
Pigerne er typisk klædt i hvid eller cremefarvet kjole – men nogle vælger buksedragt, jakkesæt eller nederdel. Her skal pigerne være OBS. på undertøjets farve – da det skal ofte skal være under lyst tøj.
Drengene klæder sig ofte med slips og jakkesæt eller noget mere afslappet med pæne sko, bukser, skjorte og blazer.
Skoene er med til at definere konfirmandens outfit. Så gå efter den stil, og vælg dem du føler dig mest tilpas i.
Det er vigtigt, at konfirmanden føler sig tilpas og er tro mod sig selv i sit valg af påklædning – og her kan det også påtænkes at tøjet kan bruges efterfølgende – eller kan sælges videre. Med det skrevet – kan vi også nævne at det er blevet mere acceptabelt at købe genbrugstøj – dels for budgettet – men også bæredygtigheden. Genbrug behøver ikke være kedeligt – der er i dag mange måder fx. med DBA, trendsales, reshopper eller lign.
// BLÅ MANDAGSTØJ
Traditionen er at have nyt og pænt tøj, hvor stilen typisk er mere afslappet end til selve konfirmationsfesten. Det er også vigtigt at tænke praktisk alt efter, hvad konfirmanden og vennerne har planlagt på blå mandag. Igen er det smart at overveje at tøjet kan bruges igen efter dagen.
// SMYKKER, HÅR & MAKE UP
Mange konfirmander vælger at blive klippet eller få sat håret i dagens anledning. Book evt. en klipning et par dage før konfirmationen. Skal der derimod sættes hår & make up – skal det gøres på selve dagen. Bliv evt. inspireret her – og tag stilling til om der skal bookes tid – husk at det skal passe med tiden i kirken.
Mange vælger at fuldende med smykker der betyder noget – enten for familien eller som passer til tøjet. Det kan være ringe, armbånd, halskæder, øreringe og hårbånd.
// FOTOGRAF & KØRSEL v/ KONFIRMATION
Det er for mange en sto dag – som kan være dejlig (især efterfølgende) at kunne se tilbage på – med fotografier i god kvalitet.
Vær opmærksom på at der ikke er i alle kirker at der må tages billeder af en professionel fotograf. Hvis må man forsøge sig med små diskrete kameraer / telefoner.
Booker I en fotograf kan billederne tages udenfor kirken, ved bilen hvis konfirmanden transporteres – til festen, ved gavebordet, inden eller udenfor teltet i haven.
De senere år er traditionen med konfirmationskørsel vokset. Mange bliver hentet ved kirken og kørt til festen i stil, fx. i en sportvogn, veteranbil eller limousine. Der er også sjovere og billigere måder man kan gøre det på, fx. i traktor, trillebør, sæbekassebil, ladcykel eller indkøbsvogn.
// BORDKORT & TAKKEKORT v/ KONFIRMATIONER
Når I ved hvem der kommer til konfirmationen kan I forberede både bordkort og takkekort til jeres gæster. Begge dele kan I som indbydelsen selv være kreative med i Canva eller bestille ude fra.
I takkekort til alle dine gæster – kan du takker for, at de kom og var med til at gøre din dag til noget særligt – samt den flotte gave, som de gav.
// ROSER TIL VENNERNE v/ KONFIRMATION
Det er en tradition at dele roser ud til sine venner og veninder, som man bliver konfirmeret med.
Husk derfor at køb roser som du kan tage med over i kirken og dele ud.
// TEMA v/KONFIRMATIONSFESTEN
Det er vigtig at blive enige om et tema – hvis I ønsker ét.
Her kan I igen blive inspireret af Pinterest sammt Instagram – hvor Luksustelte har masser af forslag.
Temaet kan være gennemgående – med fx. farverne i også invitationen, bordkort og takkekortet – samt med service og blomster.
Her har vi bla. en konfirmation i vores galleri – med utrolig smukke blomster og service fra A table story – se anbefalinger her.
// MENU & DRIKKEVARER v/KONFIRMATIONSFESTEN
Menuen til en konfirmationsfest kan gøre / udarbejdes på mange måder. I kan selv skal sørge for maden, eller bestille catering hvis festen afholdes fx. i telt i haven. Skal det være nemt, anbefaler vi at få maden ude fra – da det er en stor og tidskrævende opgave at lave mad til en større gruppe mennesker.
Er det buffet eller retter der skal serveres – skal I overveje serveringspersonale – som også hjælper med oprydning og opvask.
Drikkevarer kan I få leveret – her tilbyder mange butikker at købe de uåbnede flasker tilbage.
Husk både drikkervarer med og uden alkohol.
Efter maden serverer mange kaffe og konfirmandens ynglingskage. Her kan vi anbefale Torte-CPH.
// BORDPLAN & BORDDÆKNING v/KONFIRMATIONSFESTEN
Det er rart at lave en bordplan – så gæsterne kan se hvor de skal sidde til konfirmation. Overvej her hvem der sidder hvor – så I kan gøre jeres bedste for alle får en sjov og god fest.
Her spiller service og blomster en stor rolle – hvor vi med erfaring kan sige at A Table Story er virkelig gode til det – se anbefalinger her.
// TOASTMASTER & UNDERHOLDNING v/KONFIRMATIONSFESTEN
Der vil formentlig være flere gæster som sikkert har forberedt en tale, sang, quiz eller noget helt fjerde.
Ofte starter konfirmationen med en velkomsttale (af en forælder), derefter en gudmor / gudfar / fadder og efterfølgede vil andre kunne ind med et indslag.
Er festen stor – kan det være en fordel at udvælge en toastmaster – der kan holde overblikket og dirigere. Det er vigtigt at toastmasteren præsenterer sig godt i starten for de andre gæster, så det ikke er til at tage fejl af, hvem man skal gå hen til, hvis man har et indslag til aftenen. En god toastmaster formår at variere festindslagene, quiz, sange og taler.
I løbet af festen er det også oplagt, at konfirmanden selv holder en takketale – både til forældrene og sige tak for festen – og dels takke for alle gaverne til gæsterne.
// OPRYDNING
Det er dejligt, at have en plan over hvornår og hvordan I rydder op efter festen.
Har I lejet et telt hos Luksustelte – vil I vide hvornår teltet skal være ryddet, sådan vi kan rydde det til aftalte tid.